Loading: 0%

Gelijk in de dood, ongelijk in het leven. Deze website gaat over verhalen van afro amerikanen die meegeholpen hebben aan de bevrijding van Europa.

Ontdek de verhalen en ervaringen van zowel afro amerikanen als Nederlandse burgers aan het eind van de oorlog.

menu
03. Digischool

Beelden om te onthouden vwo

Botovmbo
(Bron: kleuters.basisonderwijs.online)

1. Klik op de afbeelding die je wilt bekijken, de docent laat deze 30 seconden zien. Dit herhaalt zich drie keer.

2. Maak tijdens die momenten in grove lijnen een overzichtelijke weergave van wat je ziet. Gebruik kladpapier of Paint.

3. Na 5 minuten beantwoord je een aantal vragen over de afbeeldingen die je hebt nagetekend.

Bij opdracht 3 beantwoord je de onderstaande vragen over de jouw tekening. Als het goed is, heb je genoeg nagetekend om de vraag te beantwoorden.

Noteer kernwoorden, begrippen, jaartallen en namen die je vindt passen bij de afbeelding.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………

Hb-2
Toelichting: de bevrijding van Maastricht, 1944 (foto J. Naseman, bron: M. Kirkels, Kinderen van zwarte bevrijders)

Herhaal voor deze afbeelding de vragen van opdracht 3. Beschrijf het verschil tussen jouw tekening en de nieuwe foto’s die je nu ziet.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

${ slide.caption }

Er verschijnt een aantal foto’s. Beeld je het volgende in: Je bent samen met je groep verantwoordelijk voor een artikel over de bevrijders van Nederland. Je krijgt via een lokaal archief in Zuid-Limburg de getoonde foto’s in handen. Het artikel dat jullie willen schrijven gaat over het beeld dat we hebben van onze bevrijders. Klopt het wel dat dit alleen maar witte mannen waren? Of hebben ook Afro-Amerikaanse soldaten aan de bevrijding meegedaan? Schrijf 1 alinea op basis van de bovenstaande bronnen, waarin jullie aantonen dat het gangbare beeld van de bevrijding aan verandering toe is. Gebruik hierbij ook jullie eerdere getekende bronnen.

Conclusie:

Wat heb je nu geleerd over de bevrijders van Nederland door de drie afbeeldingen?

Mijn beeld over de bevrijding van Nederland klopt na het zien van deze bronnen niet/wel, omdat (noem twee beeldelementen)

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Voor docenten! Zie hieronder de volledige werkvorm:

Downloads


Werkvorm-BOTO-versie-Vwo.-Black-liberators-AW