Ik ben gedicht - bevrijdingskinderen
Opdracht
Je hebt in de vorige opdracht kennisgemaakt met de Black Liberators en kunnen lezen welke vormen van discriminatie zij ondergingen. Nu ga je achterhalen wat de Nederlandse kinderen van kleur hebben meegemaakt, nadat de oorlog voorbij was. Voor ons is het moeilijk ons in te beelden hoe het leven destijds was. Met behulp van een ‘Ik-ben-gedicht’ wordt dit toch mogelijk. Bij deze werkvorm schrijf je een gedicht over een kind van een zwarte bevrijder. Hiermee oefen je het formuleren van een antwoord en het verwerken van informatie uit tekstbronnen. Dat komt straks van pas bij een toets of eindexamen.
Hoe maak je een ‘Ik-bengedicht’?
Ik ben…
- Ik ben (naam of functie met twee specifieke kenmerken)
- Ik wil (een wens, verlangen)
- Ik ga (wat ben je van plan, ga je doen?)
- Ik zie (een denkbeeldig beeld van…)
- Ik zeg (waar je in gelooft of wat je wilt zeggen)
- Ik ben (herhaling of herformulering van regel 1, synoniem of vergelijking)
- Ik ben (herhaling of herformulering van regel 1, synoniem of vergelijking)
- Ik hoor (een denkbeeldig geluid…)
- Ik voel (een gevoel over iets denkbeeldigs of iets concreets)
- Ik probeer (wat ben je van plan?)
- Ik zal (wat ga je doen om je plan uit te voeren?)
- Ik ben (herhaling of herformulering van regel 1, synoniem of vergelijking
Kind van een zwarte bevrijder, Trudy Habets, 24 september 1945
Ik ben…
Ik ben (naam of functie met twee specifieke kenmerken)
……………………………………………………………………………………………
Ik wil (een wens, verlangen)
……………………………………………………………………………………………
Ik ga (wat ben je van plan, ga je doen?)
……………………………………………………………………………………………
Ik zie (een denkbeeldig beeld van…)
……………………………………………………………………………………………
Ik zeg (waar je in gelooft of wat je wilt zeggen)
……………………………………………………………………………………………
Ik ben (herhaling of herformulering van regel 1, synoniem of vergelijking)
……………………………………………………………………………………………
Ik ben (herhaling of herformulering van regel 1, synoniem of vergelijking)
……………………………………………………………………………………………Ik hoor (een denkbeeldig geluid…)
……………………………………………………………………………………………
Ik voel (een gevoel over iets denkbeeldigs of iets concreets)
……………………………………………………………………………………………
Ik probeer (wat ben je van plan?)
……………………………………………………………………………………………
Ik zal (wat ga je doen om je plan uit te voeren?)
……………………………………………………………………………………………
Ik ben (herhaling of herformulering van regel 1, synoniem of vergelijking)
……………………………………………………………………………………………
Kind van een zwarte bevrijder, Huub Schepers, 12 november 1945 - 14 januari 2016
Ik ben…
Ik ben (naam of functie met twee specifieke kenmerken)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik wil (een wens, verlangen)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ga (wat ben je van plan, ga je doen?)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik zie (een denkbeeldig beeld van…)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik zeg (waar je in gelooft of wat je wilt zeggen)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben (herhaling of herformulering van regel 1, synoniem of vergelijking)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben (herhaling of herformulering van regel 1, synoniem of vergelijking)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik hoor (een denkbeeldig geluid…)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik voel (een gevoel over iets denkbeeldigs of iets concreets)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik probeer (wat ben je van plan?)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik zal (wat ga je doen om je plan uit te voeren?)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik ben (herhaling of herformulering van regel 1, synoniem of vergelijking)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
PWS-ideeën
In deze opdracht zijn verschillende personen aan bod gekomen. Personen kunnen ideale onderwerpen zijn voor een PWS. Zeker als je verschillende personen met elkaar gaat vergelijken of gaat achterhalen wat hun rol was bij een historische gebeurtenis. Zo kun je een PWS schrijven over verschillende personen die betrokken waren bij de burgerrechtenbeweging in Amerika, de verhoudingen tussen De Grote Drie in de Tweede Wereldoorlog en welke visies ze uitten bij de verschillende conferenties (o.a. conferentie van Jalta). Een andere aanpak kan zijn om de verschillen in standpunten tussen president Roosevelt en zijn vrouw Eleanor Roosevelt in kaart te brengen als het gaat om de strijd voor gelijke rechten van African Americans. Ook kun je onderzoeken wat de naoorlogse presidenten van Amerika gedaan hebben voor de verbetering van de positie van African Americans. Tot slot kun je ook een vergelijkend onderzoek doen naar minder bekende mensen, bijvoorbeeld een van de twaalf kinderen van zwarte bevrijders uit dit digitale boek en hen dan vergelijken met andere bevrijdingskinderen of kinderen verwekt tijdens de bezetting.
Voor de docenten! Bekijk hieronder de uitgebreide werkvorm:
Downloads
Werkvorm-8.-Ik-ben-gedicht.-Bevrijdingskinderen