Hoe actueel zijn begrippen als discriminatie en racisme?
Op 19 augustus 2014 was het onrustig in het Amerikaanse Ferguson (Missouri). De aanleiding hiervoor is dat de zwarte tiener Michael Brown door een witte politieagent in de week ervoor werd neergeschoten. Brown werd staande gehouden, omdat hij vermoedelijk een buurtwinkel had beroofd. Vervolgens ontstond er een worsteling met de agent, waarop de agent Brown zes keer trof met een kogel. Brown overleed ter plekke. De agent werd niet vervolgd. Weken van onrust en rellen volgde.
Dit incident toonde weer aan dat er nog steeds een fors onderscheid bestaat tussen wit en zwart in Amerika. Naar aanleiding van verschillende incidenten van politiegeweld in Amerika werd ook etnisch profileren in Nederland ter discussie gesteld. In 2018 kreeg de politie in Nederland 43 klachten van mensen die zich vanwege hun huidskleur benadeeld voelden door de politie. Enkel één klacht van etnisch profileren werd gegrond verklaard.
Wat is etnisch profileren? Heb ik in mijn dagelijkse leven te maken met discriminatie en racisme? Wat houden die begrippen in?
Leer hier meer over door de filmpjes te bekijken en de opdrachten te maken.
Zo werkt etnisch profileren | NOS op 3:
Hoewel etnisch profileren een groot probleem is in Nederland is de Nederlandse samenleving de laatste tijd vooral geraakt door de discussies tussen de voor- en tegenstanders van Zwarte Piet. Vooral buiten de Randstad wordt de discussie opgevat als een aantasting van de Nederlandse cultuur en tradities. Uit onderzoek van EenVandaag uit 2018 blijkt dat twee op de drie mensen Zwarte Piet ‘zwart’ willen houden. Het vasthouden aan de traditionele Zwarte Piet is de afgelopen jaren gedaald, maar die dalende ontwikkeling gaat langzaam. Waarom blijven ‘we’ vasthouden aan het uiterlijk van Zwarte Piet?
Meer informatie:
https://historiek.net/geschiedenis-van-de-zwarte-piet-kritiek/84395/
3. Fragment uit documentaire Zwart als roet (2014):
Het leert ons vooral dat vooroordelen, racisme en discriminatie geen zaken van het verleden zijn, maar dat deze nog steeds plaatsvinden in onze samenleving. Het is goed om af en toe te kijken wat men in het buitenland denkt over wat wij normaal vinden. Bijvoorbeeld over wat er aan Zwarte Piet mag of moet veranderen of juist niet, dat laten we aan jullie over. Jullie zijn de toekomst.
Voordat je met elkaar een discussie aangaat aan de hand van argumenten, maak je als eerste de opdracht beeldbronnen. In de discussie moet je eerst bepalen wat als ‘goed’ en 'slecht' beoordeeld kan worden en vooral over wie dat vindt. Ga met elkaar in gesprek. Luister eerst naar het verhaal van de ander en breng jouw mening enkel aan de hand van argumenten en aan hetgeen wat je geleerd hebt. Nadat je deze opdrachten uitgevoerd hebt, stel je aan jezelf de vraag of je zelf ooit eens te maken hebt gehad met discriminatie. Leg duidelijk uit wat de situatie was en waarom dit een vorm van discriminatie was.
PWS-ideeën
In dit hoofdstuk ligt de nadruk op wat discriminatie en racisme inhoudt. Dit zijn interessante en actuele onderwerpen die voor een profielwerkstuk te gebruiken zijn. Denk aan het in kaart brengen van vormen van discriminatie en racisme in onze samenleving of neem interviews af in jouw eigen woonwijk. Misschien kun je verschillende vormen van discriminatie op internet onderzoeken. Ga bij dit soort onderzoek altijd eerst in overleg met de begeleidend docent.
Nog meer opdrachten over racisme en discriminatie
Meer weten over racisme en discriminatie. Maak ‘opdracht 1: Zien & zijn’ op de website storiesthatmove.org
Voor meer informatie
Voor meer informatie en ideeën bekijk het boek Rassenwaan. Het misbruik van de wetenschap in racisme onderaan deze webpagina. Dit boek is gemaakt door de organisatie Biowetenschappen en maatschappij.
Downloads
Rassenwaan